شیوه مدیریت زمان خود را تغییر دهید!

اگر برای کنکور MBA در آزمون آتی خودتون را آماده می کنید، اگر دانشجوی MBA هستید و حسابی درگیر انجام پروژه های دانشگاهی هستید، اگر بعنوان یک مدیر اجرایی مجبور به گذراندن دوره ای جهت افزایش مهارت های کاری خودتون هستید و یا اگر یک احساس درونی شما را وادار به افزایش توانایی تان در حوزه هایی مانند فراگیری یک زبان جدید، یک نرم افزار کامپیوتری جدید و ... می کند. متوجه خواهید شما که همواره بعلت فقدان زمان و وقت لازم، یا در اجرای برنامه هایتان دچار مشکل می شوید و یا اینکه بطور کل قید آنها را خواهید زد. درست است که داشتن هدف در زندگی مهم است، اما به عقیده من در بسیاری از مواقع بعلت زمانبندی نامناسب کارهایمان، از رسیدن به هدفهایمان دور مانده ایم و یا اینکه راه رسیدن به آنها برای ما آنقدر مشکل شده است که درگیری در آنها حتی مار را از اجرای برنامه های روتین روزانه نیز واداشته است و به قول معروف ((از اینجا مانده و از آنجا رونده)) شده ایم.

تجربه چند ساله اخیر من، به من یاد داد که با زمان بندی درست، حتی امکان انجام چند کار همزمان نیز وجود خواهد داشت. بعد از تعیین هدف که باید دارای ویژگی های مشخصی مانند واقعی بودن، قابل دسترس بودن، مطابق و سازگار بودن با توانایی های شخص هدف گذار  و ... باشد. برای اجرایی کردن آن استراتژی های و تاکتیک هایی را تعیین خواهید کرد. این ها مطالبی هستند که چنانچه وب را برای هدف گذاری، تعیین استراتژی مناسب و تاکتیک اجرایی موثر جستجو کنید به میلیون ها صفحه مرتبط برخواهید خورد. حتی برای مدیریت زمان نیز وبلاگ ها و سایت های بیشماری وجود دارند. هدف من در این پست درس دادن به شما در این رابطه نیست. هدف من بیان یک تجربه است که لااقل برای من خوب جواب داده است. برای این منظور خیلی ساده و بترتیب زیر عمل کنید:

-بجای برنامه ریزی روزانه یک برنامه هفتگی تعیین کنید تا از بار استرس کارهای روزانه که باعث قفل شدن مغزتون خواهد شد جلوگیری کنید. اما برای چشم انداز آن یک هدف، یک بازه چند ماهه و نهایتا یکساله برای پروژه های کوتاه مدت و میان مدتتون و یا بیشتر برای برنامه های بلند مدت و یا مدوام خودتون تعیین کنید.

-برنامه ریزی هفتگی بجای روزانه این انعطاف پذیری را دارد که اگر احیانا بعلت بروز یک برنامه غیر قابل پیش بینی مانند قطع برق در هنگام مطالعه شبانه شما و یا قطع اتصال اینترنت در حین انجام کارهای مرتبط با آن، بدون هیچگونه نگرانی وقت های خالی روزهای دیگر هفته را با آنها پر کتید و امشب را با خیالی راحت بخوابید تا استرس آن باعث خستگی مضاعف شما در روز بعد نشود.

-فرمول کار خیلی ساده است، شما در یک هفته 7 روز دارید و هر روز هم 24 ساعت است، پس بطور کل 168 ساعت خواهید داشت. همین اول کار 8*7  یا 56 ساعت آن را برای خواب و استراحت که به نظر من برای سلامتی آتی شما خیلی اهمیت داره بویژه برای افراد بالای 30 سال سن کم کنید. حالا 112 ساعت دارید. اگر قرار باشه روزی 8 ساعت هم کار کنید که معمولا ما ایرانی ها برای آن وقت هم اضافه می آوریم 48 ساعت هم برای آن کم کنید. پس حال تنها 64 ساعت باقی خواهد ماند. ((توصیه من به شما اینستکه کارهایی که نیاز به تمرکز کمتری دارند را در همین زمان های پرت کار در محل کار خودتون انجام دهید مانند Listening زبان به کمک MP3 یا بوسیله گوشی موبایلتون و یا بازدید سایت های خبری و چک کردن e-mail تون، این کار چون تحت شرایطی محدود انجام خواهد شد کم کم به شما یاد می دهد که بیهوده تو اینترنت وقت خودتون را تلف نکنید و از طرف دیگر در هزینه ای که برای آن در خانه در نظر گرفته اید هم صرفه جویی کنید)).

حالا 64 ساعت دارید که می تونید از آن 16 ساعت روز تعطیل آخر هفته را هم کم کنید(8 ساعت خواب را قبلا از آن کم کرده ایم). پس باقی موند 48 ساعت، خیلی عالی شد، 48 ساعت و 6 روز یعنی حتی اگر 4 ساعت را هم برای کارهای متفرقه اختصاص دهید 4 ساعت دیگر یا هفته ای 24 ساعت یا سالی 1268 ساعت می تونید مطالعه کنید و یا یک مهارت جدید را فراگیرید. باور کنید همین زمان هم بسیار فوق العاده است چون به مرور زمان آنقدر توانا خواهید شد که حتی از آن 4 ساعت اول که یرای کارهای روزانه کم کردید هم می تونید بطوری موثر برای کارهای با ارزش تر خودتون استفاده کنید(حاشیه ای مطمئن برای آینده). باور کنید با 4 ساعت وقت گذاشتن بطور مجزا برای 6 روز هفته کاری خودتون ظرف حداکثر سه سال آینده یک متخصص در حوزه خودتون خواهید بود. حالا اگر شما یک فارغ التحصیل یا شاغل زیر 28 سال باشید تا 35 سالگی خود که مرز شروع حرفه ای شدن برای ما ایرانی هاست 7*1268یا 7786 ساعت مطالعه کرده اید. این شاید برای مطالعه تعداد 185 کتاب 200 تا 400 صفحه ای با فونت عادی کافی باشد. این یعنی یک متخصص با  دانش ، موفق و از همه مهمتر با اعتماد به نفس زیاد. فقط 6 ماه این برنامه را امتحان کنید بعد چنان اعتیاد پیدا می کنید که دیگر حتی تلویزیون هم تماشا نمی کنید کاری که من انجام دادم و شد.

http://www.iranmba.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد